Dialog Suami Isteri : Cinta dan Tanggungjawab

Dialog Suami Isteri : Cinta dan Tanggungjawab

Isteri: (merajuk) Kenapa awak tak ambil takaful? Dah berapa kali saya pesan tapi awak buat tak peduli saja!

Suami: Maafkan saya, sayang. Saya tak ada niat untuk mengabaikan pesananmu. Saya cuma perlukan sedikit penjelasan tentang pentingnya takaful.

Isteri: (geram) Dah berapa lama kita berkahwin, takkan tak tahu lagi? Takaful penting untuk melindungi diri dan keluarga kita jika berlaku apa-apa kecemasan atau musibah. Kalau awak tak ada, macam mana nasib saya dan anak-anak?

Suami: Saya faham kepentingannya, tapi saya rasa takut dengan kos bulanan yang perlu dibayar untuk takaful. Saya punya tanggungjawab lain juga, seperti bayaran rumah dan pendidikan anak-anak.

Isteri: (lembut) Sayang, kita perlu melihatnya sebagai pelaburan jangka panjang. Dengan takaful, kita dapat melindungi keluarga kita daripada kesusahan kewangan jika berlaku apa-apa. Selain itu, jika kita memilih pelan yang sesuai, kos bulanan juga boleh dikawal supaya tidak terlalu memberatkan.

Suami: (berfikir sejenak) Betul juga apa yang dikatakan. Saya rasa saya perlu mencari maklumat lanjut tentang takaful dan jenis perlindungan yang sesuai untuk kita. Mungkin kita boleh berjumpa dengan ejen takaful untuk mendapatkan penjelasan lanjut.

Isteri: (senyum) Itu yang saya harapkan, sayang. Kita perlu bekerjasama dalam menjaga kebajikan keluarga kita. Saya akan mencari ejen takaful yang boleh membantu kita mendapatkan perlindungan yang tepat.

Suami: Terima kasih, sayang, kerana memahami dan memberikan nasihat yang baik. Saya minta maaf kerana lambat bertindak. Saya akan segera mengambil tindakan untuk mendapatkan perlindungan takaful yang sesuai.

Isteri: Terima kasih kerana mendengar, sayang. Ini adalah langkah yang penting untuk kebaikan kita semua. Kita akan lebih tenang dan bersedia dengan perlindungan takaful.

Suami: Saya berjanji akan bertanggungjawab dalam hal ini, sayang. Kita akan menguruskan perkara ini bersama-sama dan menjaga kebajikan keluarga kita dengan lebih baik.

You Might Also Like

0 Orang Tegur

Flickr Images